Melancong ke Melbourne : Victoria Market dan Phillip Island


Pada hari ini tour adalah  Phillip Island Penguins and Wildlife. Banyak tempat untuk dilawati di Australia merupakan national park yang cantik. Bagaimanapun perjalanan ke sana mengambil masa. Terpulang kepada kita untuk memilih SIT yang mana. Pada saya sekiranya bajet lebih, bolehlah ambil semua SIT yang ada. Dalam percutian saya ini nampaknya banyak ke national park/pantai/laut dan sedikit kurang masa di Melbourne City. Saya juga tidak ambil trip Sovereign Hill and Historic Ballarat, Yarra Valley, Puffing Billy dan Healesville, Mt Buller Snow Adventure.Mungkin di kesempatan akan datang.

Oleh kerana tour bermula jam 12 tengahari maka pada awal-awal  pagi kami telah ke Victoria Market. Memang teruja kami di sini!



Buah-buahan segar..1 kg boleh dapat 1 AUD (RM3.00)







Nyum nyum

Selain buah-buahan, di sini boleh beli pelbagai souvenirs seperti T-shirt, Fridge magnet, keychain, beg kulit, talipinggang kulit dll.

Jam 12 tengahari kami pun turun menunggu bas untuk bawa ke stesyen AAT Kings untuk ke Phillips Island.

Perjalanan ke Phillip Island. Jalanraya cantik dengan pemandangan mendamaikan.



Singgah di sini untuk tengok encik dan cik kanggaru, koala bear n mcm2 lagi haiwan exotic Aussie

Cik Koala yang  pemalu atau dok beradu aje

 Ni wallabie
oink oink




boleh bagi makan

banyaknyaa kanggaru

bkn anak kanggaru ye


tu anak kanggaru dlm poket ibunye




Haish bila nak sampai Phillip Island niii..? singgah lagi..


Tempat persinggahan seterusnya kilang coklat makcik / pakcik Panny..halal rupanya tengok bingkai Allah dan Muhammad s.a.w digantung di kafe.
sedang menghampiri destinasi

Belum..???  Layannn je lah



Sebenarnya ambik gambar penguin secara live tidak dibenarkan, atas alasan takut mengganggu penguin2 itu. Penguin sini jenis yang kecik2 je..dalam lebihkurang pukul 6.30 mereka mula mendarat di pantai n then mula cari jalan balik ke rumah di celah2 semak di daratan..betul ke teorinya... pls google.



Masing-masing menunggu countdown kaum penguin berarak...ni rupanya penguin parade ye. Kami agak lambat kerana ter'stuck' di souvenir shop.Alih-alih tak dapat duduk di hadapan (tempat duduk ala-ala stadium ke pantai). Ingatkan tak akan nampak dah real life penguin ni so kami berjalan balik. Tetapi rupanya takyah tunggu di pantai, encik dan cik penguin betul2 di bawah jambatan rendah yang dibina. Siap depa posing2 lagi, time mengawan ni kot.

Ni gambar dari 'gambar' /poster aje...jadilah ek.

Ulasan

Catat Ulasan