Jalan-Jalan London : Bicester Village

Roti sedap di London beli di Tesco @ M&S


Bekalan

Hari Ahad itu saya bercadang ke Bicester Village. Dalam 1 jam lebih juga dari London. 
Jika nak ikut bas Goldentours tu pun boleh, saya dah survey harga GBP28. Kalau tren ni pergi balik GBP25 tetapi naik bas Goldentorus kena tunggu 6 jam di sana/ada masa pergi dan balik. Jika hari Sabtu Ahad macam sold out so elok book awal2.
Kalau tren ni boleh balik ikut suka. Kami naik bas dari Hotel ke stesen Marylebone, pastu naik keretapi menghala ke Bicester Village. Kalau nak ke Oxford University pun arah yang sama. Actually pilihan saya ada dua tempat samada nak jalan dalam Oxford University atau Bicester Village. 

Nampaknya kecenderungan shopping ku mengatasi sesi pendidikan kihkih. Kalau ke Oxford tu boleh la perasan ala-ala bangunan dalam Harry Potter's, syok juga kan. Takpe la..kat London pun ada bangunan ala2 Hary Potter pun.


Marylebone Station



Dalam tren tak ramai orang











Yeah dah sampai pun






Ini laluan ke Bicester Village






Lanskap cantik. Nampak bangunan ni baru lagi.


Kami sampai biasalah awal lagi belum bukak kedai hehehe


Menunggu kojap kedai blm bukak










Bila shopping, resit simpan untuk claim VAT. Kalau lebih GBP50, boleh dapat cash kat pejabat VAT di Bicester Village. Kurang dari tu atau nak campur-campur shopping kat Primark ke, Harrods ke, claim je kat Airport.
Jika nak claim di Airport, elokla datang awal sikit coz agak jammed di kaunter VAT Heathrow tu, time saya pegi hari tu lah. Peraturannya bawak brg tu sekali ke sana, katanya nak tgk brg2 tu. So ramai yang heret  beg-beg, jadi sesak pejabat VAT tu pulak. Saya pulak dah check in kan bagasi. Ada beg hand carry je, so bawak yg tu je la. Katanya nilai akan dikreditkan dalam kad kredit.



Perkampungan ala Inggeris untuk shoppers ghupanya, makcik ingat real village hehehe

Ulasan