Bercuti di Melbourne, Australia: hari ke 5 : Ballarat Wildlife park & Sovereign Hill

Ok, tak sahlah kalau gi Australia tak tengok kangaroo dan koala kan.

Untuk hari ini , saya ambil pakej tour

Ballarat Sovereign Hill & Visit Wildlife Park

dari Odyssey Tour, Swanston St dengan kos AUD65 tambah AUD4  untuk tipping driver. Odyssey ni terletak sebelah xtragreen sahaja dan semua service tour nya dalam bahasa cina.Kos lebihkurang RM210 seorang ==RM840 total 4 orang.

 Pada mulanya saya ingin ambil Phillip Island tour di Extragreen tetapi kosnya hampir AUD100 seorang. Kami cuma nak tengok wildlife dan jika tiada tempat lain, kami berkira2 nak ke melbourne Zoo sahaja. Alhamdulillah, Saya cuba di Odyssey ni asalkan dapat ikut tour, tak perlu penerangan pun dan asalkan driver tu faham Bahasa Inggeris dan tidak tinggalkan kami hehe.


Kami bertolak jam 8.30 pagi dan balik jam 3.00 petang. Bersama kami dalam van itu beberapa orang pelancong lain. Tempoh perjalanan ke Ballarat ni lebih kurang 2 jam. Selepas melawat haiwan-haiwan tu kami dibawa ke Sovereign Hill, tempat bersejarah perkampungan ala koboi, melombong emas.

Jika pergi sendiri, tidak ikut tour saya rasa tiket untuk masuk lagi mahal. Mungkin tiket concession/grouping/tour agent ni lagi murah dan berbaloi ambil pakej melalui tour agent sahaja.








rumah penguin, tak keluar pulak diaorang


Selain kangaroo, Banyak lagi haiwan lain, tak masuk gambar pulak hehehe


SOVEREIGN HILL







buat lilin, di sini diaorg ni kena pakai baju zaman dulu2









Ulasan